Veganisme – endnu en kasse

Veganisme betegner såvel det at indtage udelukkende vegetabilske fødevarer, og grundlæggende en filosofi og måde at leve på, som forsøger at udelukke – så vidt som muligt og praktisabelt – alle former for udnyttelse af dyr til føde, tøj og andre formål.[1] I forlængelse heraf promoverer man udviklingen og brugen af vegetabilske alternativer til animalske produkter. I kostmæssige termer betyder det at undgå alle produkter udvundet helt eller delvist fra dyr. En person, der udøver veganisme, betegnes som veganer. Betegnelsen kostveganer anvendes, når personen spiser en vegansk kost, men afstår ikke nødvendigvis fra at bruge læder og silke og andre produkter fra dyr” (Wikipedia.dk)

Jeg er til tider ved at brække mig over de diskussioner jeg læser på Facebook-siden Veganere og Vegetarer. Her går diskussionen tit på valg af ord i forhold til at beskrive sig selv.  Endnu en gang skal folk puttes i kasser og helst de rigtige. Gør de ikke det, så bliver de straks korrektet eller lignende adfærd opstår, på det sociale medie. Hurra for Facebook, bedrevidende folk m.v.
At det eksempelvis ikke er tilladt at kalde sig “sundhedsveganer” eller “pseudo-veganer” fordi det er misvisende eller ikke findes. Eller at kalde sig veganer, hvis man kun er veganer hjemme og ikke ude. Det er med garanti også rigtigt, at du selvfølgelig ikke er veganer, hvis du spiser mælk og æg ude, men blot vegetar. Det er også blevet lidt en dille. Jeg er selv langt fra at være veganer og kalder mig selv “forsøgs-veganer”. Jeg er blevet mere og mere obs på fødevarer og hvad jeg skal gå efter og ikke skal gå efter. Men jeg vil heller ikke sulte, så hvis der ikke står noget om hverken æg, kød eller mælk på produkterne og jeg ikke lige kender alle de andre fine ord på indholdet af produktet, ryger det ned i kurven.

Jeg synes det er skægt det med alle de fine betegnelser for at være vegetar. Man er ikke længere “bare” vegetar. Nej, nej, hvis du drikker mælk er du lacto-vegetar, æg (ovo) og fisk (pesco). Endnu engang “kasser”. Det er nærmest til grin, ærlig talt, hvordan det hele kan komme ned i sådan petitesser og jeg synes det virker åndssvagt at diskutere noget så småt, som ordvalg af beskrivelsen. Jeg kan godt forstå holdningen til misvisningen i det, men at der nærmest iblandt ikke-kød-spisende-folk kan foregå ikke kun en udelukkelse af udelukkelse af alle former for udnyttelse af dyr til formål, men også udelukkelse af folk som ikke har sit repertoire i orden, i forhold til den plantebaserede kost og dyreetiske valg. Hvilket for mig, virker dybt ironisk.

Det gode ved siden er, at mange kommer med forklaringer og synspunkter på det hele og egentlig kunne jeg jo også bare melde mig ud af gruppen. Jeg er bare selv glad for at kunne spørge ind til opskrifter eller følge med i de mere givende svar der kommer.

Den veganske filosofi og livsstil har rykket mine tanker og holdninger, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt. Jeg er begyndt at overveje alt fra uld, skind, honning, hårfarve, make-up m.v. så det er en god begyndelse. I går fandt jeg vegansk slik i Føtex (lakridser og vingummi), derudover har jeg købt vegansk protetinpulver i forhold til min træning og jeg har fundet lilla hårfarve som er vegansk. Derudover er jeg rigtig glad for den primært veganske kost, som jeg spiser og stadigvæk bliver inspireret af. Jeg har fundet boget som omhandler sundhed og kan gå ind under kategorien “kostveganer”. Bogen hedder “Det Helbredende Køkken”.

Leave a Reply

