Fra kaffe til (livs)kvalitet

skaermbillede-2016-10-04-20-16-27

Mellem tøj- og cykelstativer, livlige mennesker, brosten, grafitti og solskin ledte jeg efter Café N, på Blågårdsgade. Først gik jeg for langt og jeg var i det hele taget usikker på, hvad jeg søgte efter. Jeg googlede caféen og søgte på billeder og sammenlignede den hvide bygning på billedet, med den jeg stod over for. I vinduet var der to N’er og jeg tænkte “det må være der”. Klistermærket “Happy Cow” afslørede også, at det var caféen jeg havde let efter.

Jeg mødtes med Trine og vi startede eftermiddagssnakken ved borde-bænke-sættet, uden for. Derefter søgte vi ind i det smalle lokale med orientalske tæpper, en lava-lampa og sorte menukort påskrevet med kridt. Bag disken stod en engelsk-talende ung kvinde, som glædeligt hjalp os og 126 kroner senere var vi to chokolademousse, en sort kaffe og en caffe latte rigere i vores liv. En yderst lækker (og mættende) chokolademousse, intens i smagen og vanillecremen super cremet og god.

Vi snakkede i flere timer om alting og det føltes dejligt at vende verdenssituationen. Især med god samvittighed (over for dyrene). Jeg savner virkelig at have sådan et sted, i Roskilde og drømmer enormt meget om, at noget lignende Café N kunne blomstre op, i en af Roskildes æstetiske sidegader.

14502901_1237990949592580_5644087969499801297_n

Refleksion af sig selv – selv refleksion

Der blev reflekteret over livet, i dialogen med Trine og det var bare rart at tale med en gammel veninde omkring fortid, nutid og fremtid. En følelse af at være forstået, samt en følelse af savn.

Fortiden har ingen magt over nuet – Eckhart Tolle

I dag da Trine og jeg skilte vores veje blev jeg glad for, at vores fortid (sammen), ikke har defineret vores nutid. Jeg kan mærke, at jeg har nogle personligheder i mit, som nok altid vil være der. Endda på et plan, som giver mening for de forhold.

Jeg er også ved at lære, hvem jeg er som person og hvordan jeg lever med forhold. Jeg har svært ved at stå stille og jeg har svært ved at blive i de samme spor, men har brug for oplevelser som kan pirrer min nysgerrighed og følge med i mit tempo.

Det fik mig også til at se på mit forhold med M. For han er mere groundet end jeg er og det er rart at være kæreste med en, som har samme forståelse for behovet i at gøre ting der giver mening for en selv. Selvom vi er enormt empatiske og forstående over for hinandens behov og holdninger, så har vi også brug for at lave ting hver for sig, som er med til at definere dem vi er. Og den forståelse og den kærlighed er jeg virkelig lykkelig for og imponeret over. Jeg synes det givende og inspirerende – og det giver også bare energien til at elske hinanden endnu højere.

Som det nok kan tydes, ud fra det allerede skrevne, så går der en masse tanker omkring livet, igennem mit hoved. Ikke kun nu, men generelt, fortiden.
Jeg er begyndt at spekulere i hvad relationer betyder, især for mig selv. Og hvordan jeg fungerer i relationen med andre. Betydende forhold og vigtige venskaber, som er med til at skabe mening og trivsel i mit liv. Ja, det er nogle filosofiske tanker og nogen mere end andre, men i hvert fald føles det godt at tænke lidt over “meningen med livet”. Og selvom det eventuelt skulle lyde stort og højtideligt, endda enormt filosofisk, så er det bare fedt at finde ud af hvordan man selv fungerer og hvordan man i sin egen tilværelse skaber de bedste rammer, for kvalitet og trivsel.

Ghandi sagde at man skal være den ændring i verden, man selv ønsker at se. Jeg fornemmer for tiden, at jeg skal meget længere og meget mere, end  hvor jeg er nu. Jeg er på vej til at blive pædagog (allerede til januar), men jeg har appetit efter mere end det. De grundsøjler jeg har opbygget og de interesser jeg har fået, gennem uddannelsen, er kun stier der fører mig videre til nye rejsemål. Jeg er glad og tilfreds med det jeg er i gang med og jeg har en fornemmelse af, at jeg kan komme meget længere. Jeg er virkelig blevet inspireret!

Jeg håber på at finde ud af den rigtige vej, den der er rigtig for mig.

Tænk at en tår kaffe med havremælk, et kønt smil og en længe savnet samtale kan sætte skub i så mange videre tanker. I dag er jeg virkelig høj på livet og de følelser og personligheder, som jeg er beriget med.

Carpe Diem!

 

 

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

