Blåbær-banan morgenfest! ♥

 

♥ ♥ ♥ 

Man skal simpelthen ikke gå ned på luksuriøs morgenmad! Når man så oven i købet har glemt at lave bolledej til morgenboller, må der findes på andre – og bedre – alternativer. Derfor søgte jeg på nettet efter en opskrift på banan-blåbær-pandekager (selvfølgelig vegansk). Jeg kan ikke huske hvad jeg søgte efter, men det var ens succes.

Og succeser er til for at blive gentaget. Så der var morgen-fest i køkkenet, igen i morges og maven er glad og mæt. Jeg vidste ikke at det kunne være så nemt at lave lækre ting og jeg synes det er det fedeste. Selvstudie-eksamens-dage med fest og farver. Blåbærrene giver dem simpelthen sådan en flot, lilla farve.

Den opskrift jeg har prøvet at huske og selv justeret lyder således:

Ingredienser:

  • 1,5 dl. grahamsmel
  • 0,5 dl. hvedemel
  • 1 moden banan
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 stor tsk. vanillesukker
  • 2 dl. plantemælk (jeg brugte soya, da det var hvad jeg havde – har hørt at Naturli’ den blå (med vanille) skulle være god til pandekager – måske man ikke behøver vanillesukker, så)
  • 1 håndfuld blåbær (jeg brugte frosne, som jeg skoldede inden brug)
  • ca. 2 spsk chiafrø
  • FRI plantemargarine (til stegning)

 

Topping:

  • FRI plantemargarine
  • Kokossukker
  • Eventuelt friske bær

 

Fremgangsmåde:

  1. Jeg brækkede bananen i stykker og ned i min smoothie-maker hvor jeg tilføjede vanillesukker og mælk, og blendede det til en ensartet væske.
  2. De resterende, tørre ingredienser puttede jeg i en skål og blandede rundt. Så mixede jeg banan-mælken i, med en håndmixer. Til slut, da jeg havde fået en dej jeg synes var fin, blandede jeg blåbær i.
  3. Dejen bliver jeg tykkere, efter den har hvilet, så hvis du gerne vil have den tyndere, kan du tilføje mere mælk eller eventuelt vand.
  4. SPIS! Smovset ind i mørs og sukker ♥ 

 

Temperatur ved stegning:

  • Jeg stegede dem ved hvad der svarer til middelvarme på mit komfur. Jeg synes det gjorde det overskueligt at følge med og at de blev gennembagte, uden at blive brændte.

 

Pandekagerne kan også serveres som dessert – med tofuline til

♥ ♥ ♥ 

 

 

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

