Selvstudiedag = hjemmebag

Foccacia-fredag! Selvstudiedag = hjemmebag og det består af hjemmelavede focciaboller ud fra denne opskrift.

Focciaboller:

Jeg synes det var en virkelig let opskrift og meget amatør-venlig! På trods af at den ikke siger noget om tid, hvilket er enormt farligt for en amatør som jeg. Men jeg googlede mig frem (og læste i kommentaren) at det er cirka 20 minutter.

Jeg lavede dejen og lod den hæve i en time – faktisk lidt over – hvorefter jeg kæmpede med mel og dej, for til sidst at have formet 8 blege, flade klatter, på en bageplade. (Opskriften siger der gerne skulle komme 12, det kan jeg ikke lige se for mig…)

Tomatsovs:

  • Tomatpure
  • Olie
  • Ketchup
  • Smag til (eksempelvis med peber og oregano)
  • Et fed hvidløg, presset (valgte jeg)

Tomatsovsen er en blanding af olie, hvidløg, tomatpure og ketchup. Den blev smagt til med peber og oregano.
p.

Topping:

  • Løg
  • Kartofler
  • Ost
  • Andet (du kan jo egentlig gøre hvad du vil, eksempelvis artiskok, peberfrugt…)

Røde linsebøffer

Jeg har også været konstruktiv i køkkenet, ved at forberede mad til i morgen. M foreslog at vi kunne spise burgermad, så i stedet for at købe bøffer i supermarkedet (som jeg desværre ofte gør), valgte jeg i dag at lave en fars af linser og grønt.
Opskriften har fundet inspiration her fra, men det jeg mest fulgte, var måden at lave linserne på. Hvilket jeg alligevel ikke overholdte…

Ingredienser:

  • To mellem, skrællede og revede gulerødder
  • To små, skrællede og revede løg
  • Rasp (både i farsen, men eventuelt også til panering)
  • Havregryn
  • Karry
  • To fed hvidløg (presset)
  • Spidskommen
  • Ærter
  • Hvad end du synes
  • Olie (til stegning. Eventuelt kokosolie)

Jeg glemte at putte chili i (nu hvor vi har så mange) og det er lidt ærgerligt, men det ved jeg så til en anden gang.

Fremgangsmåde:

Takket være min tante har jeg nu fået en food-processor, hvilket jeg er så glad for! Så den skulle helt klart bruges til at lave farsen med.

  • Jeg tog 2 dl røde linser og kogte i 5 dl vand i et kvarter. Eller det var planen, men da der stadigvæk var vand i bunden, lod jeg dem koge lidt længere. Det var en fejl. Jeg skulle have siet dem efter det kvarter, så det ikke blev så grødet.
    Men jeg siede så den lidt mere grødede masse, så den i hvert fald ikke var så våd igen. Derefter lod jeg det stå (i gryden) og køle af.
  • I mens farsen kølede af skrællede og rev jeg både gulerødder og løg, så de bedre kunne blandes rundt i farsen
  • Jeg hældte det hele op i foodprocessoren og tilføjede den mængde krydderi, som jeg mente passede.
  • Da jeg tror mine linser blev kogt for meget og dermed gjorde dem grødede, tænkte jeg på alternativer til at gøre dejen mere fast. Hertil tilføjede jeg rasp og havregryn i den mængde jeg fandt passende, i forhold til dejen.
  • Efter at farsen fik den rette konsistens, skrabede jeg den over i en skål. Her tilføjede jeg frosne ærter som jeg vendte i med en dejskraber. Jeg synes nemlig det er lækrest at de er hele og ikke most helt ud i dejen.

Jeg kan i morgen fortælle om det blev vellykket….

 

 

Leave a Reply

