Vegansk spinat/porre tærte

img_20160901_175652

Jeg har forsøgt mig med noget vildt stort og kreativt, i køkkenet. Dette skete for en uges tid siden. Jeg bagte en tærte! Det er første gang jeg har lavet en tærtebund (fra bunden), helt selv. Jeg blev inspireret af en venindes tærtedej. Hun havde puttet hakkede hasselnødder i og den smagte virkelig lækkert.

Min tærte var bedst næste dag, da vi opvarmede den i ovnen. Det var som om den lige skulle have haft det kvarter mere, så bunden rigtig kunne være gennembagt og sprød. Jeg havde simpelthen lavet den for tyk.

Jeg kan desværre ikke huske alt hvad jeg gjorde, men jeg har fundet én af opskrifterne, som jeg blev inspireret af.

Ingredienser:

Fyldet

  • Frossen spinat (helbladet)
  • Spinat
  • Kokosmælk
  • Salt
  • Peber
  • Andre krydderier (eksempelvis karry)
  • Evt. grøntsagsbouillon

Tærtebunden

  • Flydende plantemargarine
  • Vand
  • Mel
  • Hakkede hasselnødder

Fremgangsmåde

Allerførst blandede jeg ingredienserne til tærtedejen. Jeg synes overhovedet ikke det virkede, det jeg havde læst mig frem til, så det endte bare med at jeg stod og rodede lidt rundt med det, til jeg fik en dej som holdt sig samlet, samtidig med jeg kunne forme det i springformen (i mangel på andet).

Jeg lod dejen hvile i køleskabet i cirka 20 minutters tid – eller ind til ovnen var varm. Herhjemme er ovnen m e g e t længe om at blive varm.

Derefter gav jeg den cirka et kvarter i ovnen, men jeg tror den skulle have haft meget længere tid. Jeg havde lavet bundet alt for tyk.

Jeg prøvede at holde mig til en reel opskrift, men jeg blandede flere forskellige sammen. Jeg havde nemlig først set på en opskrift hvor æggemassen ligesom blev erstattet af blendet tofu. Men jeg fandt ud af at min tofu ikke var specielt frisk, så jeg måtte søge andre alternativer. Derfor blev det en spinat/porre tærte med kokosmælk.

Jeg snittede løg, porre og hvidløg og stegte det på panden, i olie. SAMTIDIG med, at jeg tøede spinaten op i en gryde, ved middel varme. Da spinaten var tøet helt op og lignede tang, hældte jeg kokosmælk og stegte grøntsager og blandede rundt. Jeg smagte det til med krydderier (salt, peber, karry). Jeg tilføjede også bouillon.

Jeg smagte egentlig bare til, til jeg følte at den var tilpas i smagen, hvorefter jeg hældte fyldet/massen ud over dejen og krydsede fingre for, at bundet lukkede tæt nok til, at fyldet ikke flød ud af springformens bund.

Derefter skar jeg nogle tomater ud og puttede oven på, som pynt. Jeg læste at jeg skulle putte vaniljepulver på tomaterne, men jeg var ikke i humør til at eksperimentere mere, end hvad godt er, i første omgang. Jeg er simpelthen for ny i “faget” (både det almindelige køkken og det veganske).

 

Leave a Reply

