Kødfrihed

Jeg har længe kigget den anden vej, når folk har lagt videoer ud på Facebook af dyr, der lider, i kødindustrien.
Jeg har mest af alt kigget den anden vej, fordi jeg selv sad med en lækker bøf, en omgang mørbradgryde eller lignende, selv samme aften, aftenen før og lige så den næste dag. Men jeg har også kigget den anden vej, fordi jeg synes det er ubehageligt at se dyr mishandlet og lidende, på den måde. Det skærer i mit hjerte, at vi mennesker kan mishandle dyr på den måde – at jeg selv kan, ved at købe de produkter.

Tro mig, jeg elsker kød og synes at store, møre bøffer med fedtkant er noget af det lækreste, men jeg græder mere og mere inden i og får dårlig samvittighed, når jeg ser dyr mishandlet på den måde…

I dag har jeg siddet og kigget lidt rundt på Anima’s Facebookside, hvor der blandt andet er de her to videoer: Mit Liv Som Burhøne og Mød Dit Kød.

To film, som gav mig kuldegysninger og jeg kunne nærmest ikke få mig selv til at se dem færdig. Men jeg fik set Mit Liv Som Burhøne færdig og i slutningen var der noget omkring Frie Vinger. Frie Vinger bliver beskrevet som Animas redningstjeneste og (…) er er sat i verden for at give høns fra landbruget et nyt og godt liv og for at informere om de forhold, hønsene lever under i landbruget.”

frie vinger.png

Jeg besluttede mig for at støtte Frie Vinger og jeg synes det er et godt initiativ. Jeg synes også det er ganske fint, at du kan vælge at adoptere en høne fra Frie Vinger! Det kunne være dejligt at have sådan en høne, en dag.

At tro på sig selv…
Jeg har virkelig ikke troet på mig selv, når jeg tænkte på at undgå kødet i min kost.
Jeg har ikke haft det overblik eller overskud til at gribe det an og jeg synes det har virket som møg besværligt og hvordan skulle jeg nogensinde kunne undgå kød?
Men jeg synes faktisk det er blevet em enormt fascinerende process. Det er interessant hvordan man ellers kan lave sin mad – og jeg har aldrig tænkt så meget over hvad ingredienserne egentlig har af betydning for opskriften / maden, som nu.

Jeg tager det skridt for skridt og jeg øver mig i at tænke, hvordan ingredienserne ellers kan erstattes.
Det er ret vildt hvad man kan bruge som erstatning for æg. I går lavede jeg f.eks. hørfrø-æg til mine veganske brownies. I dag har jeg modtaget en opskrift på en dadel-kage, hvori der faktisk skal 6 æg. Jeg er nu i gang med at undersøge hvilke erstatningsprodukter der skal i, i stedet for.

Jeg er bestemt ikke hellig, frelst eller perfekt og jeg er langt fra veganer. Der er lang vej endnu og jeg ved ikke om jeg bliver 100 % veganer. Jeg synes det er til dels træls og besværligt, men jeg føler en enorm opbakning blandt andre der har en vegansk eller vegetarisk kost, som ønsker at dele deres viden, idéer eller blot støtte en, i valget. Derudover, jo mere jeg undersøger og jo lettere jeg forsøger at gøre det for mig, jo sjovere og mere spændende bliver det.

Leave a Reply

