Dårlig samvittighed og mad med medfølelse

Jeg forsøgte mig en gang som vegetar, hvilket allerede mislykkedes, den første planlagte dag. Jeg stod, tidligt om morgenen, den 1. Januar, stadig beruset og med tømmermænd, hukommelsen var forsvundet og i hånden havde jeg en gigantisk hotdog. Jeg blev pænt mindet om, at en kammerat, at jeg havde et nytårsfortsæt der hed, at jeg ville være vegetar et helt år….

Nogle måneder ind i året skete det, at jeg en aften hos min far åd kylling, som han havde smidt i ovnen. Jeg havde lidt glemt, at jeg havde sagt til mig selv, at jeg skulle undgå kød. Derudover havde jeg lidt dårlig samvittighed ved at sige, at jeg ikke ville spise det mad han havde lavet. Han havde fuldstændig glemt at jeg havde planlagt at være kødfri, et år.

Det endte med at jeg gav mig selv lov til at spise fisk, også. Men hverken svin, ko eller fjerkræ. Da året var gået sagde jeg til mig selv, at jeg A L D R I G skulle være vegetar, igen.

Men her, omkring 5 år efter, sidder jeg med en kæmpe dårlig samvittighed over for dyr og miljø, mens jeg scroller gennem facebook og instagram, der så fint viser mig miljøbevidste og dyrevenlige personligheder, der let som en leg kokkererer flotte vegetariske og veganske retter. Det giver mig dårlig samvittighed og jeg føler, at jeg burde tage et større ansvar. Hvilket får mig til at overveje at tage springet og prøve den veganske livsstil. Der er nemlig rigtig mange spændende opskrifter og muligheder på en vegansk hverdag.

Desuden interesserer det mig også, at forsøge mig med anderledes opskrifter eller “kreative” udgaver, af mad jeg allerede godt kan lide. Der findes også mange sunde opskrifter på kage, slik m.v., som ville være fedt at prøve. Således at ens krop heller ikke bliver fyldt med usunde madvarer, sukker eller lignende.

Egentlig synes selv det lyder rigtig åndssvagt at sige, at det er svært at “tage springet”. Men der hvor jeg finder det udfordrende er, at jeg skal omlægge en masse ting. Det føler jeg i hvert fald selv. Dårlige vaner som pludselig skal tænkes over. For jeg skal til at kigge nærmere på de ting, jeg putter i min indkøbskurv, når jeg handler. At jeg skal til at læse på alting, for at vide hvad der er i, før jeg køber det. For ja, jeg må sgu indrømme at jeg ikke kigger på hvad der står på varerne. Jeg kigger efter mærker og kg/pris.
Jeg synes at det virker som et omfattende projekt og jeg tror ikke der sker en kæmpe ændring fra den ene dag, til den anden. Det bliver en længere proces…

Inspiration skal der dog til! Som kan lokke mig i gang. Så i dag har jeg surfet lidt rundt på nettet for at læse omkring smør/margarine, kødFRIsovs(er), pesto uden ost og vegansk bearnaise-sovs.

Så måske bliver jeg så dygtig, at jeg en dag omlægger det hele og at spise/lave mad med medfølelse, så den dårlige samvittighed kan forsvinde og at jeg også bliver dygtig i et køkken.

 

 

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

