Tanker om fremtiden

Hvornår er man voksen og hvad vil jeg være, når jeg bliver stor? Hvad vil jeg, med det jeg har gang i, nu og her? Hvordan vil jeg komme videre herfra eller er jeg tilfreds nok, hvor jeg går og står, netop nu?
Livslang læring og udvikling er nok noget af min yndlingsbeskæftigelse. Jeg er vidensbegærende og enormt vildt med at læse teori, løse opgaver og formulere mig på skrift. Derfor ved jeg også, at jeg gerne fortsat vil gribe den følelse.

Jeg har det sidste års tid haft tanker omkring videreuddannelse. Først tænkte jeg på, at jeg gerne ville tage læreruddannelsen, efter pædagogen. Dette fordi jeg, efter at have været tutor for de nye pædagogstuderende, havde en god følelse, ved at stå ved tavlen. Jeg elsker at dele viden og jeg elsker at lære.

Efter flere tanker omkring det hele kom jeg frem til, at jeg gerne vil studere videre og fortsætte i samme spor, men blot bygge oven på. Derfor er jeg kommet frem til, at jeg meget gerne vil tage en kandidat. Efter videre tænkning tror jeg, at jeg skal tage en kandidat med det globale som fokus. Jeg har fundet denne kandidat, som kunne være en god mulighed, med fokus antropologi, som jeg synes er meget spændende. Ja nok det allermest spændende nogensinde! Jeg håber også på, at dette kan bidrage til at udvikle mine perspektiver i forhold til mennesker, verden og samfund, men også mit sprog. Jeg har længe følt, at jeg ikke er god til engelsk, men samtidig tænker jeg. “Man kan hvad man vil” og jeg gennemførte og overlevede engelsk på A, i gymnasiet. Hvilket er adgangsgivende nok. Og jeg tænker, at jeg nok skal blive enormt god til det, når det ikke handler om andet, i det daglige. Dermed udvikler jeg også mig selv. Det kunne være super fedt at skrive sit speciale på engelsk, men jeg er også en anelse skræmt ved tanken. Det er (kun) to år og de to år kan garanteret gå enormt stærkt. Men teoretisk set er jeg godt med og derfor tænker jeg, at det andet nok skal komme. Og hvis jeg blot giver mig selv den plads og tid, som jeg har brug for, i forhold til studiet og hvis jeg vælger at disponere min tid rigtigt, skal det nok lykkes.

Tanker om fremtiden er super dejlige og jeg kan godt lide at have en plan og et mål. Og selvfølgelig skal jeg også finde en plan b og c, så jeg ikke ender med at hænge med mulen. Indtil videre har jeg lyst til at udfordre mig selv.

At jeg skal vente næsten otte måneder fra jeg er færdig med praktikken og til jeg starter på kandidaten, så jeg først som en negativ ting. Jeg var bange for, at det bremser hjulene. Men efter videre tænkning kan det måske være ganske sundt at samle tankerne og finde ud af økonomien og hvilke muligheder og begrænsninger der er, ved det kommende studie. En fornuftig tænkepause og forhåbentlig økonomisk vækst. Samt at bruge sig selv i det virke, man nu er uddannet til.

Men inden kandidaten overhovedet kan begynde, skal jeg lige færdiggøre nuværende moduler og skrive en bachelor. Snildt, snildt!

I dag har jeg lært om kildehenvisning – så er jeg da et skridt tættere på en højere karakter.

Og angående hvad jeg godt vil være, når jeg bliver stor, så ved jeg faktisk ikke helt hvad jeg godt vil. For indtil for et lille års tid siden, var jeg sikker på, at jeg skulle være pædagog. Men nu her føler jeg, at det at være på gulvet måske ikke er dét jeg skal. I hvert faid ikke kun. Men nu får jeg måske otte måneder til at afprøve, at være “rigtig” pædagog og jeg er bestemt heller ikke i tvivl om, at jeg skal arbejde med mennesker. Men måske det skal være større end “blot” på gulvet. Tankerne kører stadigvæk. Jeg er bare glad for, at jeg har fundet en vej, der giver mening for mig.

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

