Et halvt år, overstået på én dag

13319733_1142750492449960_365741670182735410_nFredag nat bød på flag for mine fødder, da jeg vendte næsen mod byen for at fejre en afsluttet praktik og en eksamen der ikke bare var bestået, men B E S T Å E T.

Jeg kan stadigvæk ikke helt forstå, hvordan jeg fik kogt et halvt år af mit liv ned på ti sider, fremlagt på fem minutter og diskuteret i tyve minutter. Det er helt vildt at al den stress, opmærksomhed, processen, erfaringerne og tankerne bliver afsluttet på blot én dag. Men det er dejligt at have fået pusten igen og nu må sommeren gerne komme!

Efter eksamen kørte min vejleder og jeg tilbage til institutionen, for at holde den årlige sommerfest og det føltes nærmest som om, at der blev festet for mig. Jeg var ægte glad og i højt humør, da jeg kom ud fra eksaminationslokalet. Dialogen og diskussionen havde været enormt spændende og gik let som en leg. Pludselig var tiden gået og egentlig havde jeg bare lyst til at blive siddende og snakke videre, fremfor at rejse mig og gå. Jeg blev kaldt ind igen og fik at vide, at jeg havde lavet en god skriftlig opgave. At min underviser havde lavet sit eget afkrydsningssystem og at jeg lå højt. Hun antydede at “karakteren kunne jeg selv gætte mig til” (hvis den havde været i spil) og min vejleder fortalte efterfølgende, at jeg lå til et 12 tal. Jeg kunne uddybe tingene og snakke nede på et mikro niveau, men også oppe på et makro niveau, hvilket var enormt vigtigt og godt at kunne. Den konstruktive kritik lød på, at nogle gange kan man ikke gøre det bedre, end man gør og så må man forstå – og acceptere – at man ikke kan komme længere. Dette er blandt andet i forhold til opgaveskrivningen.

Jeg skal gemme min frygt for ikke at gøre det godt nok, langt væk. Jeg skal acceptere, at det jeg udarbejder er godt og at alting ikke kan eller skal være perfekt.

Leave a Reply

